Samstyringsutvalgene

Samstyringsutvalgene er den digitale drivkraften i samarbeidet, og prioriterer, setter i gang og følger opp initiativer for digital transformasjon innenfor eget område. Den til enhver tid gjeldende strategi for digital transformasjon og tilhørende handlingsplan skal være veiledende og retningsgivende for arbeidet i utvalgene. 1.1 ORGANISERIN

Organisering

Der er definert fem samstyringsutvalg, hvorav tre følger den velkjente sektorinndelingen: 
1. Oppvekst og utdanning 

2. Helse, sosial og velferd 

3. Samfunn og infrastruktur 

Et samstyringsutvalg understøtter alle de kommunale tjenestene:

 4. Administrative tjenester 

ROR-IKTs virksomhetsforum utgjør samstyringsutvalg for: 

5. Teknologiråd (ROR-IKT)

Illustrasjon - Klikk for stort bildeOrganisasjonskart

 

 

 

 

 

 

 

 

Samstyringsutvalgene er viktige for beslutninger om og forankring av digitaliseringsinitiativer, og skal besettes med personer på kommunalsjefsnivå. Kommunene velger sine egne deltakere i samstyringsutvalgene. Hver kommune samt ROR-IKT skal ha minimum én representant i hvert samstyringsutvalg. Det er kommunenes ansvar å sørge for at kommunen er tilfredsstillende representert i alle samstyringsutvalg. Lederen for hvert utvalg skal velges blant en av kommunenes 2 | S i d e representanter. I tillegg skal det sitte én tillitsvalgt i hvert samstyringsutvalg. Arbeidstakerorganisasjonene velger selv hvem som sitter i de ulike utvalgene, men det er en fordel dersom den tillitsvalgte har en bakgrunn eller relasjon til utvalgets fagområde. 

Samstyringsutvalget utpeker et medlem som sammen med ROR-IKT sin rådgiver vil representere ROR-kommunene i relevant fagnettverk i DigiMR. 

Samstyringsutvalgene kan etablere prosjekt- eller arbeidsgrupper eller utnytte tjenestegruppene for arbeid med eller utredning av digitaliseringsinitiativer. 

Det skal avholdes jevnlige møter i samstyringsutvalgene etter behov - hyppigheten vurderes i det enkelte utvalg. Hastesaker skal kunne behandles mellom møtene.

Mandat for samstyringsutvalgene

Samstyringsutvalgene arbeider for digital tjenesteutvikling innenfor eget område: 

• Delta i utarbeidelse av felles strategi og handlingsplan for digital transformasjon 

• Utarbeide målbilde for eget tjenesteområde basert på felles strategi og handlingsplan 

• Identifisere felles behov på tvers av kommunene innenfor eget fagområde 

• Prioritere og levere omforent delportefølje 

• Ha et tverrsektorielt og tjenstlig perspektiv (sammenhengende tjenester og behov) 

• Arbeide for standardiserte arbeidsprosesser og enhetlig innføring av nye tjenester og systemer 

• Sikre forankring og beslutninger innenfor sitt tjenesteområde 

• Sikre at riktig kompetanse og kapasitet fra kommunene er tilgjengelig 

• Oppfølging av gevinstestimering og -realisering, samt evaluering av gevinstoppnåelse. 

Åpningstider