Samstyringsutvalgene er den digitale drivkraften i samarbeidet, og prioriterer, setter i gang og følger opp initiativer for digital transformasjon innenfor eget område. Den til enhver tid gjeldende strategi for digital transformasjon og tilhørende handlingsplan skal være veiledende og retningsgivende for arbeidet i utvalgene. 1.1 ORGANISERIN
Organisering
Der er definert fem samstyringsutvalg, hvorav tre følger den velkjente sektorinndelingen:
1. Oppvekst og utdanning
2. Helse, sosial og velferd
3. Samfunn og infrastruktur
Et samstyringsutvalg understøtter alle de kommunale tjenestene:
4. Administrative tjenester
ROR-IKTs virksomhetsforum utgjør samstyringsutvalg for:
5. Teknologiråd (ROR-IKT)
Organisasjonskart
Samstyringsutvalgene er viktige for beslutninger om og forankring av digitaliseringsinitiativer, og skal besettes med personer på kommunalsjefsnivå. Kommunene velger sine egne deltakere i samstyringsutvalgene. Hver kommune samt ROR-IKT skal ha minimum én representant i hvert samstyringsutvalg. Det er kommunenes ansvar å sørge for at kommunen er tilfredsstillende representert i alle samstyringsutvalg. Lederen for hvert utvalg skal velges blant en av kommunenes 2 | S i d e representanter. I tillegg skal det sitte én tillitsvalgt i hvert samstyringsutvalg. Arbeidstakerorganisasjonene velger selv hvem som sitter i de ulike utvalgene, men det er en fordel dersom den tillitsvalgte har en bakgrunn eller relasjon til utvalgets fagområde.
Samstyringsutvalget utpeker et medlem som sammen med ROR-IKT sin rådgiver vil representere ROR-kommunene i relevant fagnettverk i DigiMR.
Samstyringsutvalgene kan etablere prosjekt- eller arbeidsgrupper eller utnytte tjenestegruppene for arbeid med eller utredning av digitaliseringsinitiativer.
Det skal avholdes jevnlige møter i samstyringsutvalgene etter behov - hyppigheten vurderes i det enkelte utvalg. Hastesaker skal kunne behandles mellom møtene.
Mandat for samstyringsutvalgene
Samstyringsutvalgene arbeider for digital tjenesteutvikling innenfor eget område:
• Delta i utarbeidelse av felles strategi og handlingsplan for digital transformasjon
• Utarbeide målbilde for eget tjenesteområde basert på felles strategi og handlingsplan
• Identifisere felles behov på tvers av kommunene innenfor eget fagområde
• Prioritere og levere omforent delportefølje
• Ha et tverrsektorielt og tjenstlig perspektiv (sammenhengende tjenester og behov)
• Arbeide for standardiserte arbeidsprosesser og enhetlig innføring av nye tjenester og systemer
• Sikre forankring og beslutninger innenfor sitt tjenesteområde
• Sikre at riktig kompetanse og kapasitet fra kommunene er tilgjengelig
• Oppfølging av gevinstestimering og -realisering, samt evaluering av gevinstoppnåelse.